" לומדים אית"י " / פרשת "נח" – *אני לבדי!*

תחושת המסוגלות שלנו מרקיעה שחקים כשאנחנו קודם כל מנסים לעשות דברים לבד. אחרי זה, אם צריך, פונים לעזרה נוספת.  

בפרשת השבוע שני סיפורים עיקריים: נח והמבול וסיפור מגדל בבל. איתי הוקסם מסיפור המבול, החיות, הקשת בענן… פחות היה לו מה לומר לגבי מגדל בבל. הוא רק צחק מזה שכשאלוהים בלבל את השפות של הבנאים, אז פועל אחד ביקש מעדר ונתנו לו פטיש כי הוא פתאום לא הבין באיזו שפה השני מדבר.

מה שמשאיר לנו להתמקד בסיפור המבול. כשאני מקריא את ספרה המופלא של אמילי עמרוסי, אני כמובן מתבל את הקריאה בכל מיני ידיעות, מהידע האישי שלי ומכל מה שלמדתי מהפרויקט של "דרכיה דרכי נעם". אז סיפרתי לאיתי שלקח לנח 120 שנה לבנות את התיבה (!) מדרש מסוים מספר שלמרות גודלה של התיבה בסופו של דבר לא היה מספיק מקום לכל החיות אז אלוהים עשה נס ובכל זאת הכניס את כולם. נשאלת השאלה, למה היה לאלוהים לבקש מנח לעשות את התיבה במידות מדויקות ובסוף היא לא תספיק? תעשה מראש תיבה קטנה ואז תגדיל אותה בנס תמורת 1.9 ש"ח.

 

הסיבה היא תחושת המסוגלות. אלוהים נתן לנח להתאמץ, להשקיע ולבנות על מנת לתת לו הרגשה שהוא חלק מהפרויקט הזה, שהוא שותף למאמץ, שבזכות הוא ניצל מהמבול, הנה לשם כך גם בנה תיבה.

כבר כתבתי בעבר כמה איתי הוא אוטודידקט ולומד בעצמו דברים. אין ספק שאם על איתי היה מוטל הציווי של בניית התיבה הוא לא היה מנסה לקצר דרך ולומר לאלוהים: "בוא, אני אבנה איזו תיבה 2X2 ואתה תעשה פוף והיא תגדל לגודל של גורד שחקים ואז נכניס את כל החיות לשם" אלא הוא היה מתאמץ, בונה ולא מספיק עד שהיה מגיע אל המטרה אותה קבע לעצמו. כזה הוא איתי. כששאלתי אותו למה הוא למד שעון או לרכוב על אופניים לבד ולא חיכה שמישהו אחר ילמד אותו הוא ענה:

*אני* רציתי ללמוד לקרוא שעון  אז פשוט הסתכלתי על השעון הרבה. עוד פעם ועוד פעם עד שלמדתי. למה אני צריך לחכות למישהו אחר? הוא יודע כבר לקרוא שעון. אני לא. אז אני לא מחכה לאף אחד.  

אין ספק שהילד הזה מלמד את העולם מהי חוסר עצלנות או מהי עצמאות ומסוגלות. איתי יודע לבקש עזרה אבל הוא ישתמש בכלי הזה רק אחרי שניסה בכוחות עצמו, לפחות 10 פעמים. לעולם לא יוותר לעצמו. קודם כל לנסות, ואם אין ברירה לבקש עזרה. ככה היה גם אם נח, קודם כל הוא בנה את התיבה לאחר מכן הגיע החלק של אלוהים והשלים את התיבה ככה שתתאים למבול שהתרחש וקרב.

ואיפה זה פוגש אתכם? באיזה תחומים אתם ממש עצמאים ולא צריכים עזרה ובאילו דווקא כן?

הסיפוק

 

כתיבת תגובה