רגע לפני שתרימו ידיים, הנה יש הזדמנות למעמד הביניים למצוא נכס להשקעה

לפני מספר ימים, אחרי שקראתי עוד כתבה מבאסת על שוק הנדל"ן בישראל, נפלתי ליאוש גדול. אחרי זה החלטתי לעשות מעשה. זה לא פוסט על אבהות וגם לא על הורות או שבעצם כן. מדובר על הקשיים של להקים בית בישראל.

זה ה- נ' הכי גדול שהיה פה בתולדות המדינה. לא מלחמת יום כיפור ולא נעליים. מצטער שאני כותב את זה אבל אני מייחל ליום שבו תתפוצץ כבר הבועה. אנשים נפלו על כל הראש…

הכתבה שאני מדבר עליה מדברת על כך ש"רכישת דירה הפכה ב-2016 לבלתי ריאלית לחלוטין למרבית משקי הבית". אתה רואה את המספרים וקורא שההון העצמי הדרוש לדירה ממוצע הגיע ל-880 אלף ש"ח, מחיר של דירה רק לפני כמה שנים ואתה פשוט לא מאמין.

ומה השתנה בינתיים? כלום! הדירות רק מתיישנות אבל המחירים רק עולים. הטירוף שהולך במחירי הדירות זה עוד כלום לעומת שוק השכירות. בגלל שאנשים צריכים לגור איפשהו בינתיים, מחירי השכירות גם עולים בטירוף, ללא סיבה. תוסיפו לזה שהעיר בה אני גר, מודיעין, מאוד מבוקשת (בצדק) אז מחירי השכירות (וגם מחירי הדירות) הכפילו את עצמם בשבע השנים האחרונות. מ-3500 ש"ח בממוצע לקרוב ל-6000 ואף יותר.

אני לא אוהב להתבכיין ולעולם לא עשיתי את זה עד היום. נעשו לא מעט פעולות מצידי על מנת להגיע לחלום הדירה, אבל ככל שאנחנו עושים פעולות ומתקדמים – למשל בעבר הלא רחוק לגור בפריפריה 4 שנים ולצבור הון עצמי – הקטר והרכבת גם מתקדמים ובעצם מסתבר שהלכנו רק אחורה.

אז מחירי הדירות עולים, ההון העצמי הדרוש גם עולה, מחירי השכירות גם עולים ומטפסים ואין כלל מה לדבר על לחסוך לדירה. אבל אנחנו לא מרימים ידיים. לאחרונה, סוף סוף יצא פרויקט מחיר למשתכן במודיעין והלוואי ונזכה בו, אבל זה ממש מעט ומתרחש ממש לאט: 90 דירות על אלפי משתתפים והפרויקט הבא, אלוהים יודע מתי יהיה.

בינתיים, נתקלתי בפרויקט נדל"ני חדש הממוקם ברחובות, בו מציעים לרכוש דירות סטודנטים בנות 2 חדרים (! כבר שנים שלא בונים דירות בכאלה גדלים) במחיר של 645 אלף ש"ח במתחם שבין הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית, מכון ויצמן, פרק המדע והרכבת. מה אני אגיד לכם, נשמע חלום. גם אזור מבוקש, גם מחיר שלא שומעים כמותו, גם ביקוש וגם כי 2 חדרים זה משהו שהוא לחלוטין בהישג יד. את האמת שאני מתלבט. להשקיע את החסכונות שלך על פרויקט להשקעה בלבד או להמתין ובאמת לקנות את הבית בו אתה רוצה לגור?

הפתרון הוא די ברור. בית מגורים הוא הוצאה קבועה של משכנתא כל חודש. הוא אינו צובר כסף אלא מוציא כסף. רכישת נכס להשכרה יכולה לייצר עוד כסף על בסיס חודשי. איך מתקדמים בחיים? לא שוקעים עם שאר האוכלוסייה בשוק הנדל"ן. מתקדמים ותוקפים את השוק, בדיוק בעקב האכילס שלו: לא בונים דירות קטנות לכלל ישראל? אולי כדאי לקנות איפה שכן בונים ועלות כבר על הרכבת.

מוזמנים לבדוק את הפרויקט ולהגיד לי מה דעתכם. אשמח לשמוע דעות נוספות.



מחשבה אחת על “רגע לפני שתרימו ידיים, הנה יש הזדמנות למעמד הביניים למצוא נכס להשקעה

כתיבת תגובה