טיפול 10,000 כבר עשיתם? ולילד?

בשבוע שעבר הלכתי עם שני הבנים שלי לרופא שיניים בקופת חולים "מאוחדת" במודיעין.
לנועם זו הייתה בדיקה תקופתית רגילה (כל חצי שנה) ולאיתי זו הייתה הפעם הראשונה.
הכל עבר בסדר. אין להם חורים. תודה ששאלתם.
בזמן שחיכינו לתורנו, פגע בי מטוס. לא כזה של אסד אלא כזה מנייר שנועם בנה והעיף לעברי . היה זה שימוש משכיל, תרתי משמע. תיכף תבינו.

מטוס מנייר

פתחתי את הפרוספקט: "ביקור בריא". מה זה השטויות האלה ביקור בריא?" אמרתי לעצמי (רעיון לעדי אשכנזי)…"ממתי הולכים לרופא כשבריאים? מה לא מספיק לנו להגיע לשם כל שני וחמישי כשהילדים חולים? מה, חסרים להם תורים והם רוצים למלא אותם?".

בעצם למה לא?

זה מסוג המצבים שמוציאים אותך מקיבעון מחשבתי. מדוע מה שטוב לרופא שיניים לא יהיה טוב לרפואת המשפחה? זה גאוני! הרי הייתי באותם רגעים אצל רופא שיניים. מה זה אם לא רפואה מונעת??? בדיקה דו שנתית, שמא חלילה לילד יש חורים. אז אם אין לו אז בעצם…באנו לביקור בריא! ומה משמעות טיפול 10,000 לאוטו? גם אותו עיקרון. אומנם מחליפים שמנים ופילטרים אבל זו בדיקה תקופתית שאם עושים אותה באופן קבוע, מספר פעמים בשנה האוטו שומר על עצמו ואז לא מופתעים ממחלות. אה, סליחה תקלות.

"היום כבר לא מתים מאהבה/בועז שרעבי"

נכנסתי לרופאת הילדים שלנו והתחלתי לברר את הסוגיה. מסתבר שמדובר מהלך חדש מצד הקופה. הרופאה הסבירה לי שאם לפני 100 שנה הייתה תחלואה (ואף תמותה) גבוהה בקרב ילדים בגלל מחלות זיהומיות- כיום עולם הרפואה מתמודד עם מחלות כרוניות בקרב אוכלוסיה זו שאפילו ספרי הרפואה אינם מכירים. איזה רופא למד על סכרת בקרב ילדים? כל זה קורה בגלל אורח החיים שלנו. הכל היום בגדול! ביג פוד, ביג טאבק אנד ביג אלכוהול! תוסיפו לזה שהילדים שלנו בקושי מזיזים את הגוף וכל היום תקועים מול המחשב/טלוויזיה/סמארטפון/טאבלט/אייפד/שמייפד- והנה לכם גורמי סיכון מובהקים.

חינוך משנה מציאות
המהלך האסגרטגי של "ביקור בריא" הזה של קופת חולים "מאוחדת" מתמקד בגילאי 2-6. המהלך בא לחנך מצד אחד לאורח חיים בריא (וקיימות סדנאות רבות הקשורות לזה) ומצד שני, החליטו לקחת את הנושא צעד אחד קדימה ולהקדים תרופה למכה.
על ידי ביקורים תקופתיים ייחודיים, במעגלי המשך אצל רופא המשפחה- מספר נושאים מהותיים יהיו ניתנים לגילוי ע"י מילוי שאלון ודו-שיח: בדיקת קואורדינציה; תזונה נכונה; גמילה מחיתולים; הרטבה; עצירויות ואף סמכות הורית! ועוד… הנה סרטון קצר המסביר על השירות. צביקה הדר במיטבו, כרגיל:

רפואה מונעת
כבן לאבא רופא, תחום הרפואה אינו זר לי כלל. את הילדות שלי העברתי במרפאות ובתי חולים בעולם. הריח של בתי חולים הנו מבחינתי אחד ממטהרי האוויר הטובים שיש (איפה קונים?). ובהתחשב בעובדה שאבא שלי היה מנתח אורטופדיה כירורגי, אז ניתן להוסיף לתפאורה גם חלוקים ירוקים, כפפות גומי, איזמלים, מסורים, סכין חיתוך ושאר איברים פתוחים לראווה. אבא שלי עבד בעבר בהדסה עין כרם וכיום, עובד במספר קופות. לאחרונה ערך מחקר מקיף לבית החולים מסוים  בנושא "ניהול סיכונים בחתכים בכף היד". בנקודה זו, אני רוצה לקשר בין המחקר שלו לבין האסטרטגיה החדשה של קופת חולים "מאוחדת".

מהמחקר עולה כי הטעויות העיקריות שנעשות בקהילה (הכוונה בקופות חולים ולא בבתי חולים) בטיפול בחתכים בכף היד הנן: איחור באבחנה, חוסר אמצעים מניעתיים,  בעיות תקשורת ( מטפל-מטופל וההיפך) וטעויות במתן תרופות. כאן, "מאוחדת" נמנעת מראש או מנסה להפיק לקחים במחשבה תחילה מהממצאים של המחקר. ברצונה למנוע איחור באבחנה בבעיות אצל ילדים (ולכן יוזמת "ביקור בריא"); אמצעים מניעתיים: היא משקיעה זמן, מקום, כסף, הדרכות, פרסומים וכ"א למטרה זו; בעיות תקשורת: היא יוזמת שיחה, שאלון ומפגש עם המטופל והוריו.

הכל בחבילה אחת
בסניף "מאוחדת" במודיעין, ישנו סניף טיפת חלב. כמו גם "המרכז להתפתחות הילד". כעת ניתן להוסיף גם את תחום "ביקור בריא" לאוסף. אני מקבל בעצם מארג שלם של רפואה תומכת ומונעת, תחת קורת גג אחת.
לילד יש קשיי דיבור? הוא מתקשה לאחוז בעיפרון? הילד מרטיב בלילה? הרגלי האכילה לא טובים? הוא מרגיש כי הילד עובר התעללות בבית? הרופא יאבחן זאת.   אם בסמכותו ויכולותיו הוא יטפל בבעיה. ולא, ישלח אותי לגורמים הרלוונטיים.
אני לא אומר שיועצי השינה, תזונאים, קלינאי תקשורת, מכוני לימודי הורים הולכים מחר להיסגר ולחתום אבטלה. ממש לא. אפילו להיפך. תהיה הדרכה ומודעות גבוהה יותר לכל הנושאים הללו ואפשרות לשיתוף פעולה פורה.

חששות
חשש הראשון הנו התורים. כבר כיום קביעת תור לרופא ילדים הנה משימה כמעט בלתי אפשרית. גם כשקובעים ומגיעים אז רק מהתור הילד נהיה חולה עוד יותר. אני מניח שהרופאים ירתמו שעות נוספות למהלך הזה.
חשש שני, הנלווה לראשון, הוא שאוקיי באתי לביקור בריא עם הילד- אבל רגע! הוא עלול לחטוף מחלה רק מההמתנה עם שאר הילדים.
חשש שלישי, היענות הקהל. למי יש זמן עכשיו לעוד ביקור רופא? מספיק אנחנו נעדרים מהעבודה, לוקחים ימי חופשה/ מחלה, מקפיצים סבא-סבתא ושאר לוגיסטיקה כאשר הילדים שלנו חולים. איפה נדחוף עוד שורה בלו"ז בשביל ביקור בריא?

"הוא בריא אני אומר לך! למה אני צריך את זה עכשיו?"… אז זהו שאנחנו צריכים את זה
לטווח הארוך אני מניח שכחברה אנחנו נרוויח מהמהלך הזה. אנחנו נהיה בריאים יותר. אנחנו נהיה במעקב אחרי התפתחות הילדים שלנו. ביקור שגרתי במהלך מספר שנים גם יהפוך אצלם להרגל ואני מניח כי כמתבגרים ואנשים מבוגרים בעתיד- הם ילכו לרופא יותר ממה שאנחנו הולכים.  כמו באוטו וכמו בשיניים- אנחנו נגיע לטיפול תקופתי ואנחנו ההורים נשוחח באווירה פחות פורמלית על מה עובר עלינו, מה עובר על הילד, מה הקשיים בהם אנחנו נתקלים. סוג של יועץ על. גיבור על של הילד. המדינה תוציא הרבה פחות כסף על חוליה מאשר כיום. 

לסיכום, הנקודה החיובית ביותר בסיפור הזה הוא שאם הילד יראה את הרופא יותר ויותר בחיי היומיום – כשהוא לא חולה- אולי הוא יפסיק לבכות ולטפס עליי כקופיקו על העץ (על הכתפיים) ברגע שהוא מבחין בחלוק הלבן!
דיינו.

  • הפוסט נכתב בשיתוף ובידיעת קופ"ח "מאוחדת".

 

אבות ואמהות נוספים שהתרשמו מהשירות:

 

יואב כהן-מלמד- "תחתית החבית"
לא, עוד לא הגעתי אליה…כנראה שיש עוד…

 

מחשבה אחת על “טיפול 10,000 כבר עשיתם? ולילד?

  1. פינגבק: לילד שלך עשוי להיות סרטן | על כוס קפה | The Cappuccino

כתיבת תגובה