"דְּרָכֶ֥יהָ דַרְכֵי-נֹ֑עַם" / פרשת "תצוה" – *התפקידים החברתיים והאישיים של הלבוש*

פרשת השבוע עוסקת בפירוט רב בבגדי הכהנים. למה בגד תופס מקום כל כך מרכזי המצריך פרשה שלמה בשבילו? איזה תפקיד ממלאים הבגדים בחיינו? אין מנוס גם להתייחס לפורים. פוסט Fashion!!!

ההופעה החיצונית של האדם מעידה לא מעט עליו, על אופיו ועל מעמדו. פרשת "תצוה" מציינת שעל הכהנים ללבוש בגדים מיוחדים מאד שנועדו "לכבוד ולתפארת".

שמות, פרק כ"ח:
א: וְאַתָּ֡ה הַקְרֵ֣ב אֵלֶ֩יךָ֩ אֶת-אַֽהֲרֹ֨ן אָחִ֜יךָ וְאֶת-בָּנָ֣יו אִתּ֗וֹ מִתּ֛וֹךְ בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל לְכַֽהֲנוֹ-לִ֑י אַֽהֲרֹ֕ן נָדָ֧ב וַֽאֲבִיה֛וּא אֶלְעָזָ֥ר וְאִֽיתָמָ֖ר בְּנֵ֥י אַֽהֲרֹֽן:

ב: וְעָשִׂ֥יתָ בִגְדֵי-קֹ֖דֶשׁ לְאַֽהֲרֹ֣ן אָחִ֑יךָ לְכָב֖וֹד וּלְתִפְאָֽרֶת:

כלומר בגדים יקרים המורכבים מחומרים יקרים הוכנו לכהנים לצורך תפקידם הרם המיועד כמשרתים בבית המקדש ובמשכן. מכובדים – בעיני העם העולה לבית המקדש. מפוארים –  כלפי אלוהים שלפניו הם עובדים.

איזה תפקיד ממלאים הבגדים בחיינו? 

בחיפוש אחר מקורות וחומר תיאורטי לכתיבת הפרשה נתקלתי במאמר מרתק אשר מתמצת בכישרון רב את חשיבות ותפקיד המדים בחיי החברה. לאחר שליחת מייל לקבלת אישור לצטט, בעלת האתר חזרה אליי: מדובר באשת האופנה אילנה אפרתי, מעצבת בגדים בתל אביב, אמנית ומומחית לטקסטיל.

 

מסע בעקבות המדים

המדים הם סממן ויזואלי לערכי החברה – "לבישת מדים מראה על השתייכות לקבוצה מסוימת, או לעיתים דווקא על נידוי חברתי. המדים מייצגים סמלים וערכים בתוך החברה בה הם פועלים… הבגד מעניק לאדם תפקיד, מעמד, משמעות. יש מדים המעניקים כוח, ויש כאלה שדווקא שוללים אותו. אך מעל הכל, המדים מעניקים תרגום חזותי להסכמים הסמליים עליהם מושתתת החברה".
הפרטים בחברה זקוקים לסדר והבגד מעניק לאדם תפקיד, מעמד, משמעות.

מדים כסמל להשתייכות ולנידוי – "…מדי אסיר נועדו לשמש אות קין, סימן לכך שמי שלובש אותם מנודה מהקהילה. שלילת זכותו של האסיר לבחור את בגדיו מסמנת אותו כמי שנענש ולכן אינו עוד חלק מהחברה, לפחות באופן זמני. כאשר הנשיא לשעבר משה קצב כופר בחובתו ללבוש את מדי האסיר, זו לא רק בחירה אסתטית או פרקטית. הסירוב מבטא חוסר הכרה בפשע, בסמכותה של החברה לסמן את האדם כפושע, ובעונש עצמו. כאשר האסיר מתעקש להמשיך ללבוש חליפת עסקים כהה הוא משדר 'עסקים כרגיל' ומעמיד פנים שהוא עדיין שייך לעולמם המכובד של המנהיגים, ומשתמש במדים כדי לערער את סמכותה של המדינה, ומסרב לקבל את מרותה. כשקצב מסרב להחליף את חליפת המצליחנים במדי האסיר הוא מבטל את זכותה של החברה להוקיע אותו מתוכה, אך בו בעת גם מתכחש להשתייכותו אליה". החברה מדומה ע"פ אילנה, לאריג. ובעקבות המקרה הזה ישנה תחושה של פרימה של המארג, של החברה והקהילה.
לדעתה של אילנה, על החברה ליצור קוד לבוש, לפחות במרחב הציבורי. דיברנו על ראש הממשלה, שרה, איוונקה וטראמפ. חבל שלא הקלטתי את השיחה, היא הייתה מבדחת!!! מבחינתה, התלבושת האחידה בבתי הספר באה בעקבות הפרימה של סמכות המורה וגם מסיבות חברתיות. על הבית ספר לייצג "משהו גדול יותר". מה רע בתלבושת אחידה, שאלתי אותה? "זו לא תלבושת זו חולצה. הטריקו הזה, יש לו גמישות, לא צריך לגהץ אבל ככה הוא גם נראה  – חומר גלם בינוני. ואז אנחנו מגיעים לכנסת ומתפתחת מהומה כאשר ניסו ליצור קוד לבוש לנשים. מה רוצים ממנה? היא לובשת שמלת טריקו?!?!".
ואיך אפשר בלי מילה על פורים 

 

 

מוזמנים להשתתף בדיון בדף העסקי שלה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s