"דְּרָכֶ֥יהָ דַרְכֵי-נֹ֑עַם" / פרשת "מקץ" – *ממוקד מטרה או ממוקד הנחייה*

מתוך ניסיון עיקש לפרש את פרשת השבוע, שכחתי את המטרה העיקרית של הפרויקט הזה: לתת מקום למה הפרשות מעלות מתוכי. *שיעור בהנחיית קבוצות*.

בשבוע שעבר החלטתי להתמקד בסיפור של תמר ויהודה, סיפור שהופיע בין סיפור מכירת יוסף לישמעאלים לבין מעשה יוסף-פותר-החלומות בכלא המצרי. זו הסיבה שהשבוע, כשהתעמקתי בפרשה, הרגיש לי לא זורם למצוא פירוש ייחודי ל"נקמה" של יוסף באחיו כשהוא פוגש אותם שוב במצרים, הפעם כמשנה לפרעה.
קראתי עשרות פירושים, שקישרו בין קנאת האחים בשבוע שעבר שהובילה אותם למכירת יוסף לבין ההזדמנות שנקרתה בדרכו, ועל האופן שניתן לפרש את זה מזווית משפחתית ויחסי אחים.

ההתלבטות הזו מלווה אותי כל השבוע ולא נתנה לי מנוח. עוד על תקציר הפרשה: כאן.
"קונפורמיות יתר – הקפדת יתר על חוקים ותקנות עד כדי סיכול המטרות של הארגון."
נזכרתי במשפט הזה משיעור פסיכולוגיה כשההתלבטות מה לכתוב השבוע על הפרשה, המשיכה לכרסם לי במוח.

ביקשתי לאסוף את עצמי שוב ושוב על מנת למצוא פרשנות ייחודית, אישית וכאמור לא מצאתי.

קראתי עשרות פרשנויות שונות, אולם אף אחת מהו לא הדליקה אצלי ניצוץ לרעיון שאוכל לפתח ולא לכיוון יצירתי אחר, שונה.

אז נפל לי האסימון: מרוב הרצון למצוא פרשנות, "בכל מחיר" ולעמוד ביעד הפרויקט שהצבתי לעצמי – פירוש פרשות השבוע מזווית אישית – שכחתי את המטרה הראשונית שלי בכל הפרוייקט הזה: לספק לקוראים שלי לא רק פירוש ייחודי, הורי, זוגי וגישורי על פרשת השבוע אלא גם הצצה למה שהקריאה בפרשה עוררה אצלי.
בלימודי הנחיית קבוצות לימדו אותנו לזהות ולפתח אצל המונחים את הרגש שמעלה בהם סיטואציה איקס? איפה זה פוגש אותם?

אז באופן אירוני הפרשה הזו העלתה אצלי מחשבות על חלומות.  חלומות בשני אופנים:
*חלומות שחולמים בשינה*:

חלומות שר המשקים ושר האופים בבית הסוהר בשבוע שעבר והשבוע עם פרעה. מה החלומות באים להגיד לנו? האם אלו חלומות נבואיים (כמו בשתי הפרשות האלה) או שהם השתקפות תת-המודע שלנו? ולראייה, דווקא בשבוע בו הייתי בחופש חנוכה, הצגות, סופגניות, נרות, אירוח ערב חברים ולא מצאתי את הנקודה עליה אבנה את הכתיבה – הפרשה באה אלי הפוך על הפוך:  לא היה לך זמן להתמודד איתי? אבוא אליך בחלום! ממש חלמתי על הפרשה ועל הפרשנויות. כולם הסתובבו לי בראש ומה זה עם לא מעגל של הנחייה. רק שבחלום יותר קשה לאסוף את הקבוצה ולמקד אותה. המון מסרים עברו לי בראש, חבל שאני לא יודע לכתוב תוך כדי שינה… האופן השני הוא חלומות שאנחנו רוצים להגשים אותם.
*חלומות שמגשימים*:

בשיחה שהתקיימה לפני כמה שבועות עם חברים גילינו שיש לנו חלום קטנטן, "ילדותי" לא בדיוק משותף אבל משלים, דומה. בילדותי חייתי בצרפת וחוויתי את תקופה זו בשנה של חודש דצמבר, גם את חנוכה וגם את כריסמס. המראה של האורות, הקישוטים והעצים מאוד חסרים לי.

לחברתנו, לעומת זאת, חלום לקבל ליום הולדתה המון המון המון מתנות קטנות וארוזות. היא חגגה לפני עשרה ימים יום הולדת.

אז החלטנו לעשות אחד ועוד אחד. החלטנו לספוג מהקסם הזה ולהכניס אותו לבתינו באהבה גדולה – חנוכריסמס! לא במובן דתי, כמובן, אלא ערכי נתינה, פרגון ואהבה, ברכות אחד לשני. המטרה היא לתת מתנה שיש בה חשיבה על האדם שמקבל אותה- מי הוא? איך אני תופס אותו? כל מתנה צריכה להיות בקופסה עטופה ומקושטת בסרט עם שם המקבל עליה, בצירוף ברכה שמסבירה את הסיבה שבחרנו במתנה הזו. כל זה בתקציב של 20 ש"ח.

אז בשונה מהשבועות הקודמים בהם זיקקתי פירוש מפרשת השבוע, השבוע יצאתי עם מחשבות, תהיות, חלומות ותחושות מהפרשה. כמו בהנחיית קבוצות, לאו דווקא חייבים לצאת ממפגש עם סימן קריאה,  לפעמים טוב לצאת עם סימן שאלה. לא עם תשובה אלא עם הרהור, תהייה. לא עם ידע חדש אלא עם חוויה. לא עם לימוד אלא עם הנחייה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s