"דְּרָכֶ֥יהָ דַרְכֵי-נֹ֑עַם" / פרשת "וירא" – *הטלת ספק בסמכות*

ישיבת עבודה: המנכ"ל אומר משהו, כל המנהלים עושים פרצוף חמוץ אבל מקבלים את הדין בהכנעה. אמיצים בלבד יעזו לשאול שאלות, ספקות, השלכות ומחירים הכרוכים ביישום אותה החלטה. *הטלת ספק בסמכות* כזה הוא אברהם אבינו.

החוששים לא מעזים להגיד שזה רעיון לא טוב שמצריך שיפורים, כי "למה להם להסתבך עם הבוס". אמיצים בלבד יעזו לשאול שאלות, אין זה אומר שלא יקבלו את דין המנכ"ל בסופו של תהליך –  אבל בזמן אמת, כשעוד דנים בסוגיה, הם נאמנים לעצמם ומעלים את הספקות, ההשלכות והמחירים הכרוכים ביישום אותה החלטה.

כזה הוא אברהם אבינו.

בראשית, פרק יח:
כ: וַיֹּ֣אמֶר יְהֹוָ֔ה זַֽעֲקַ֛ת סְדֹ֥ם וַֽעֲמֹרָ֖ה כִּי-רָ֑בָּה וְחַ֨טָּאתָ֔ם כִּ֥י כָֽבְדָ֖ה מְאֹֽד: כא: אֵֽרְדָה-נָּ֣א וְאֶרְאֶ֔ה הַכְּצַֽעֲקָתָ֛הּ הַבָּ֥אָה אֵלַ֖י עָשׂ֣וּ | כָּלָ֑ה וְאִם-לֹ֖א אֵדָֽעָה: כב: וַיִּפְנ֤וּ מִשָּׁם֙ הָֽאֲנָשִׁ֔ים וַיֵּֽלְכ֖וּ סְדֹ֑מָה וְאַ֨בְרָהָ֔ם עוֹדֶ֥נּוּ עֹמֵ֖ד לִפְנֵ֥י יְהֹוָֽה:

אלוהים מעוניין להחריב את סדום ועמורה באש וגופרית. "האנשים", הם 3 המלאכים שאברהם אירח באוהלו בתחילת הפרשה ובישרו לו על הולדתו הצפויה של יצחק. הם פונים לסדום לבצע את המלאכה. ואברהם? "עודנו עומד לפני ה' ". וואו. אפשר לדמות את זה לסצנה מהצבא, המפקד צועק "15 שניות זוז!!" ואברהם עומד. הוא רוצה להגיד משהו למפקד…

כג: וַיִּגַּ֥שׁ אַבְרָהָ֖ם וַיֹּאמַ֑ר הַאַ֣ף תִּסְפֶּ֔ה צַדִּ֖יק עִם-רָשָֽׁע: כד: אוּלַ֥י יֵ֛שׁ חֲמִשִּׁ֥ים צַדִּיקִ֖ם בְּת֣וֹךְ הָעִ֑יר הַאַ֤ף תִּסְפֶּה֙ וְלֹֽא-תִשָּׂ֣א לַמָּק֔וֹם לְמַ֛עַן חֲמִשִּׁ֥ים הַצַּדִּיקִ֖ם אֲשֶׁ֥ר בְּקִרְבָּֽהּ: כה: חָלִ֨לָה לְּךָ֜ מֵֽעֲשׂ֣ת | כַּדָּבָ֣ר הַזֶּ֗ה לְהָמִ֤ית צַדִּיק֙ עִם-רָשָׁ֔ע וְהָיָ֥ה כַצַּדִּ֖יק כָּֽרָשָׁ֑ע חָלִ֣לָה לָּ֔ךְ הֲשֹׁפֵט֙ כָּל-הָאָ֔רֶץ לֹ֥א יַֽעֲשֶׂ֖ה מִשְׁפָּֽט?:

יש כאן לא רק ערעור על עצם העונש (למחות את כל העיר) וביקורת בתהליך (הריגת צדיק עם רשע) אלא  בעיקר הטלת דופי באופיו של אלוהים:  אתה שופט או מה? מדהים לראות שאלוהים מקבל את הטיעון:

כו: וַיֹּ֣אמֶר יְהֹוָ֔ה אִם-אֶמְצָ֥א בִסְדֹ֛ם חֲמִשִּׁ֥ים צַדִּיקִ֖ם בְּת֣וֹךְ הָעִ֑יר וְנָשָׂ֥אתִי לְכָל-הַמָּק֖וֹם בַּֽעֲבוּרָֽם:

וכך ממשיך אברהם לגמד את אלוהים לכדי בן אנוש (כמעט) וממשיך לשאת ולתת: ואולי יהיו 45 צדיקים. אלוהים אומר פסדר. 40? זורם. 30? לא אמחה את העיר. 20? כנ"ל.

לב: וַ֠יֹּ֠אמֶר אַל-נָ֞א יִ֤חַר לַֽאדֹנָי֙ וַֽאֲדַבְּרָ֣ה אַךְ-הַפַּ֔עַם אוּלַ֛י יִמָּֽצְא֥וּן שָׁ֖ם עֲשָׂרָ֑ה וַיֹּ֨אמֶר֙ לֹ֣א אַשְׁחִ֔ית בַּֽעֲב֖וּר הָֽעֲשָׂרָֽה: לג: וַיֵּ֣לֶךְ יְהֹוָ֔ה כַּֽאֲשֶׁ֣ר כִּלָּ֔ה לְדַבֵּ֖ר אֶל-אַבְרָהָ֑ם וְאַבְרָהָ֖ם שָׁ֥ב לִמְקֹמֽוֹ:


עד עכשיו אברהם התגלה כבעל אמונה טוטאלית ועיוורת באל: אברהם קם ועזב את מולדתו ונדד לארץ כנען; הארץ התגלתה כמוכת רעב והוא נאלץ לנדוד למצרים; שרה נלקחת לבית פרעה; אברהם חוזר לארץ ונקלע לסכסוכים, מלחמות ובריתות בין מלכים, הסתבך ונזרק לכבשן האש; שרה עקרה ולכן אולץ לקחת את הגר לשפחה; בגיל 99 אלוהים מצווה עליו לעשות ברית מילה. והוא עושה. ואז אנחנו מגיעים לסיפור של סדום ועמורה.

מדהים לראות איך אחרי שקיבל באהבה את כל המבחנים האלה, אברהם מעז פתאום להטיל ספק בכוונת האל ומחליט לפתוח בשיחות קמפ דיוויד (דוד בשבילכם) ולשאת ולתת עם אלוהים. אברהם מתגלה כסוחר ממולח שתופס את אלוהים בקלקלתו (זה שופט?!) וכחמום מוח בפוטנציה הזקוק לאיזון נגדי (וַיֹּ֨אמֶר֙: [אוקיי בסדר]  לֹ֣א אַשְׁחִ֔ית בַּֽעֲב֖וּר 50/45/30/20/10). בהמשך, ישוב אברהם לא לצייץ, לקבל את הדין באהבה ולהתמודד לבדו ואל מול גרוש הגר וישמעל והנורא מכל…עקידת יצחק.

*איך אפשר להסביר את הניגודיות הזו באברהם?*
הכנסת אורחים רחבת ידיים, היא תכונה משמעותית ומוכרת של אברהם. כנראה שגם חמלה אנושית חברתית. כיחיד, הוא מוכן לסבול ולהתמודד עם קשיים למען המטרה הנעלה. השליטה בידיים שלו. אבל כשאנחנו מגיעים לרמה הכללית יותר, החברתית, ידו של האל על העליונה (השמדה כללית). לכן אברהם מוכן להיכנס לעימות עם אלוהים על מנת לשנות את רוע הגזירה.
ז"א, כפרטים אנחנו שולטים בחלקת האלוהים שלנו ויכולים להטיל ספק בחבר, במורה, בשכן, לשאול שאלות, לבדוק, לחקור. הקריאה כאן היא ברמה החברתית: כשאנחנו עומדים אלו מול גורמים חזקים מאיתנו פי כמה והחלטותיהם נופלות עלינו "משמיים", יש להפעיל את חוש הביקורת והטלת הספק שבעתיים.

אז… עזות מצח, חוצפה, הטלת ספק וחוסר אמונה או שמא מנהיגות, אסרטיביות, הבעת עמדה, חוש ביקורת וחמלה אנושית נדירה? תחליטו בעצמכם.

אני חייב לומר שאני מחבב טיפוסים מהסוג הזה והייתי רוצה להנחיל לילדיי את הכלי הזה:
"אל תירתעו מלהשמיע את דעתכם בכל פורום, מול כל סמכות, גבוהה ככל שתהיה – למרות הבעיטות שתקבלו מתחת לשולחן ושאר סימנים לא מילוליים מהסביבה" .

*כי מה זה אומר בעצם?*
זה אומר שהם לא מקבלים כל דבר כתורה מסיני ("נעשה ונשמע"  זוכרים?). זה אומר שהם לא יירתעו מלשאול את המורה שאלה, שזו לא בושה להגיד "לא הבנתי, משהו לא ברור לי". זה אומר שהם לא יחששו מלעמוד אל מול מנהלת בית הספר ולומר לה את דעתם על נוהל חדש בבית הספר. האם יש חלופות שלא הועלו? כי הרי תמיד יש עוד אפשרויות…

הטלת ספק והפעלת חוש הביקורת – מאפשרות לקחת את השליטה בידיים שלנו. הטלת ספק תפרה ותעשיר את הדיון המקצועי/הציבורי/האישי/המשפחתי סביב רעיון או מחלוקת. היא תעשיר את כל הנוכחים באופציות הקיימות. ההחלטה שתתקבל בסוף תהיה עשירה ומגוונת הרבה יותר – מאשר אם הוחלטה והונחתה, סתם ככה, מלמעלה.

כמובן שאני מציע לעשות זאת באופן מכובד, רהוט, ענייני, מגובה בנתונים (שלא תצאו פיתה), באופן שלא מבזה את הצד השני אלא מכבד. כך יעריכו אתכם ואת דעתכם יותר, גם ובעיקר בעיני עצמכם.

*ומה יקרה אם לא נטיל ספק?*
אי הטלת ספק מובילה לקונפורמיות יתר, לקבלת דברים כי "ככה זה", לחוסר זיהוי פנימי ברצון לשינוי, לדריכה במקום, לצרות אופקים, לחשיבה שהטיפות המטפטפות על הראש הן רק גשם (והן לא), להרמת ידיים ולמיקוד שליטה חיצוני.

לסיכום, להטיל ספק. כן, גם באלוהים (אפילו בעיקר). הוא אישיות רבת פנים ומרתקת. שלא תחשבו שזה קל – יש לו תשובות ופתרון לכל שאלה….

אל תחששו להטיל ספק – כי בלי הספק לא הייתה קיימת למידה ואז איזה עולם אפור ומשעמם היה לנו, לא ככה?

5 מחשבות על “"דְּרָכֶ֥יהָ דַרְכֵי-נֹ֑עַם" / פרשת "וירא" – *הטלת ספק בסמכות*

  1. פינגבק: "דְּרָכֶ֥יהָ דַרְכֵי-נֹ֑עַם" / פרשת "משפטים" – *נעשה ונשמע* | תחתית החבית

  2. פינגבק: "דְּרָכֶ֥יהָ דַרְכֵי-נֹ֑עַם" / פרשת "משפטים" – *נעשה ונשמע – אוקסימורון או שמא מושגים משלימים* | תחתית החבית

  3. פינגבק: "דְּרָכֶ֥יהָ דַרְכֵי-נֹ֑עַם" / פרשת "משפטים" – *נעשה ונשמע – אוקסימורון או שמא מושגים משלימים?* | תחתית החבית

  4. פינגבק: "דְּרָכֶ֥יהָ דַרְכֵי-נֹ֑עַם" / פרשת "משפטים" – *נעשה ונשמע – אוקסימורון או שמא מושגים משלימים?* | תחתית החבית

  5. פינגבק: “דְּרָכֶ֥יהָ דַרְכֵי-נֹ֑עַם” / פרשת "וזאת הברכה" – *התורה שייכת לכל מי שיחפוץ בה* | תחתית החבית

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s