לצרוך,לצרוך. כל כך לצרוך, שבא לצרוח!!!

פעם, פרסומת הייתה צריכה להיות גאונית ומתוחכמת ממש על מנת שנגדיר אותה כ"שטיפת מוח" לתת מודע שלנו. אלו היו ימי ילדותנו, עם שני ערוצי טלוויזיה ושניים שלושה עיתונים מרכזיים. כיום, הילדים שלנו נחשפים למאות פרסומות ביום מבלי להתאמץ: בעשרות ערוצים טלוויזיה, ברשת, בעיתונים, במגזינים, בשלטי חוצות, על טלוויזיות ענקיות בצמתים, בקופות בסופר, בטאבלט, בפלאפון…איפה לא?

המטרה העיקרית של המפרסמים היא: צריכה, צריכה, צריכה. מה שיוצא לי זו רק צרחה! דדדדדייייייייייייייייייייייייי!
רחמנות! לא רק עלינו, ההורים. רחמנות גם על הילדים. המוח הקטן שלהם מוצף במאות פרסומות בכל יום ומרוב עומס מידע בקומפיוטר ועל מנת להיפטר מחלקים ממנו- נותר להם רק לנדנד לנו: "אבא/אמא תקנו לי. נו, אני רוצה כזה!!". מכירים? וזה שהם משתטחים על הרצפה? מוכר לכם?

"את זה!!!"

"את זה!!!"

אורב כעורב
מכירים את העורבים השחורים הללו עומדים על גגות או על מעקות ופתאום נותנים צרחה ועטים עליכם? אז פרסומות בטלוויזיה. שימו לב כי הווליום גבוה יותר בזמן הפרסומות. למה? כדי שנשמע אותן מעמדת הקפה/ מהשירותים; סיימתם את הקניות בסופר? בשעה טובה. בקופות, שלל ממתקים מכל הסוגים. לנו היה מזל עם נועם. מגיל שנה הילד מסדר מדפים בסופר, בעיקר ליד הקופות. זה התחביב שלו. לא מעניין אותו הממתק. הוא כן ביקש, אבל באמת לא יותר מדי. איתי אפילו לא מבקש. ככלל, את הילדים שלנו לימדנו שמותר מוצר אחד בלבד בביקור בסופר. אחד; אלבום "סופרגול" (מדבקות עם שחקני ליגת העל ומספר קבוצות מהעולם: ברצלונה, ריאל מדריד ועוד) מחולק מחוץ לכותלי בית הספר. יחד איתו, ניתנים לילדים 2 חפיסות "חינם!". נראה אתכם בשלב זה אומרים לילד שלכם שאתם לא קונים לו מדבקות. ביום שישי האחרון, נועם ביקש ממני לאסוף אותו ב-13:30 ולא ב-12:00 למה? כי הוא רוצה לקחת אלבום מהמחלק. אמרתי לו שבשעה כזו ביום שישי כבר אין תלמידים ושזה לא הגיוני. אספתי אותו כרגיל. אם הייתי מקשיב לו, הילד היה מתייבש שעה וחצי ובשביל מה? בשביל אלבום; מנקים את הבית ושומעים מוזיקה בפנאן שלכם? תופתעו לשמוע ולחשוב שהזמר האהוב שלכם משלים הכנסה בביטוח ישיר או ב-9 מיליון. מכירים את סמי הכבאי? (אני מכיר אותו יותר טוב מכולכם. אני אבא שלו) אז אחרי שכבר קניתם את התחנה ואת הכבאית ואת ההליקופטר ואת מתקן האימונים ואת…ניתן לקנות דמויות יחידות. הן נמכרות באריזה אטומה שחלילה לא נראה מה יש בפנים. בסוף, יוצא שהילד משחק עם 7 "סמי" שונים. או פני, או אלוויס או מי שזה לא יהיה.

המטרה: "לצרוך, לצרוך. כל כך לצרוך שבא לצרוח!!!!!!!  

10744054_10152483374208528_2101888666_o

נאה דורש, נאה מקיים
האמת, שגם אנחנו, ההורים, חוטאים בזה לא פחות מהילדים. גם אנחנו רוצים את הסמארטפון החדיש ביותר ורצים לשדרג. יש לנו המון זוגות נעליים, בגדים, אקססוריז, טלוויזיה דקה וגדולה ושאר מכשירי חשמל, מכוניות נאות, ריהוט וסלון מ ה מ  מ י ם — כל מה שדור ההורים יכל רק לחלום עליו. זה העולם שלנו כבר מעל 25 שנה וגדלנו לתוכו. זה נראה לנו טבעי אבל עדיין, יש גבול. גבול ברור שהקו שלו מטשטש בכל שנייה אבל עלינו לחזק אותו אחת לכמה זמן על מנת שלא נשאב לתככי תרבות הצריכה. כעומק תרבות הצריכה, כך עומק המינוס בבנק.

מזעור נזקים
מודעות: הכי חשוב. להבין שזה כבר עבר את שלב ה"מגניב" וזה כבר מוגזם. אנחנו לא צריכים חצי מהשיט שיש לנו בבית. לגבי הניסיון של המפרסמים לגרום לנו להוציא כסף, עוד ועדו על הילדים שלנו- עלינו להבין את המניפולציות המופעלות עלינו ולנסות לעמוד בלחץ. לגבי הילדים, ניתן לשוחח איתם על המסרים הסמויים המועברים דרך הפרסומות. מה הסיבה האמיתית שהאדון הנחמד מחלק לך אלבום סופרגול ועוד מחלק לך שתי חפיסות חינם (!!!)? מדוע המאפייה בסופרים תמיד נמצאת ליד פתחי האוורור של המזגנים? מדוע אין כאלו ליד הקופות? (כדי שיהיה לכם חם ושתיקנו לשתות!) ועוד….

הימנעות: אצלנו בבית, אין כבלים/לווין אלא רק לפטופ מחובר לטלוויזיה- כבר ירדה כמות ניסיונות הפיצוי לצריכה בחצי.
תיאום ציפיות: בסופר- מותר רק מוצר אחד; מדבקות סופרגול? אני מפנק את נועם פעם אחת בשנה בקניית כמות גדולה. אחרי זה – שישכפל אותן ע"י החלפה, לזכות או להפסיד אותן במשחקים שונים.
משחק: סידור הממתקים במדפים ליד הקופות בסופר (זה עובד עד היום עם שני הבנים שלי).

לסיכום, זה מרגיז, זה בכל מקום אבל זה העולם כיום. איני כועס על המפרסמים. העבודה שלהם היא לגרום לנו להכניס את היד לכיס, ועמוק עמוק אם אפשר. העבודה שלנו כהורים היא להוות דוגמה אישית, לתאם ציפיות עם הילדים ולחשוף בפניהם את המניפולציות המופעלות עלינו כדי שנוציא כסף (והרבה) – ולעמוד בפרץ.

  • אם הפוסט מצא חן בעיניכם, הירשמו כעוקבים. כך תקבלו הודעה כשייצא פוסט חדש. גם לחיצה על "שיתוף" תתקבל בברכה.

יואב כהן-מלמד-
"תחתית החבית- 
מכאן, נותר רק לעלות…"

לדיון המלא של בדיקת אבהוּת – פרלמנט האבות של ערוץ המשפחה של Xnet, לחצו כאן

הפוסטים המלאים:
אילן שיינפלד – הדברים שמעצבנים אותי (חלק מהפוסט הקבוצתי על ילדים ועל צריכה)
טל חן – על הצד השני של אפקט הניג'וס
עמירם בניון – הסופר של סקינר
גיא רוה – הורים קחו את עצמכם בידיים
אור לבו – על בלונים ושוחד
יואב כהן-מלמד – לצרוך, לצרוך. כל כך לצרוך, שבא לצרוח!!!
עומר להט – 14 משפטים על קניות בסופר

להרשמה לניוזלטר – ליחצו כאן

2 מחשבות על “לצרוך,לצרוך. כל כך לצרוך, שבא לצרוח!!!

  1. פינגבק: 14 משפטים על קניות בסופר | על כוס קפה | The Cappuccino

  2. פינגבק: בין קו-הקופות לקו-העוני המחשבתי | אבא של אורי יודע על מה הוא מדבר

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s