מאכילים אותנו לוקשים – המדריך להורה המזיע #5

החופש הגדול מביא איתו שלל פעילויות – קייטנות, השתכשכות בבריכה, תופסים גלים בים, קופצים, משחקים… וגם תחושה נדירה של סתלבט, שעמום חיובי ובטלה לשם שמיים – בקיצור תחושה עילאית של אושר.

משהו בתחושת השחרור של החופש יוצר לנו חשק עז להתפנק. מה שמוביל לבילוי מאסיבי במסעדות מזון מהיר, בתי קפה וגלידריות ובהרבה מהמקרים גם מוליך אותנו תדירות לפקוד את המקרר….

image

image

image

 

באחד מערביו של הקיץ הזה, ישב הקבינט המשפחתי (על הדיון הקודם ראו כאן) ודן בשאלת התזונה – ובעיקר איך שומרים על תזונה בריאה ומאוזנת מבלי לפגוע בהנאה הצרופה של הקיץ?

מסקנת הדיון הייתה שאם לא רוצים לאבד שליטה צריך לנהל גם את הנושא הזה (אפרת מאמינה שמה שלא מנוהל עשוי לאבד שליטה…).

אז התייעצנו, קראנו, חקרנו, כתבנו, מחקנו ובסוף נרקמה לה תוכנית העבודה לשמירה על תזונה מאוזנת בחופש הגדול.

בצבא כמו בצבא, התוכנית מושתתת על 3 עקרונות:

1. אף אחד לא יסבול מהמהלך הזה!!!

2. הכל, אבל במידה!

3. לכל דבר יש תחליף! (הלו..רגע!..גם לי?)

בסופו של דבר שני דברים יקבעו את הצלחת התכנית – עקביות ושיווק נכון! 

מידתיות:

אחת הדרכים לשווק את המידתיות היא להכריז על יום ה-XXX. לדוגמא: מכריזים על יום גלידה שבועי – כך אף אחד מהילדים לא באמת תר אחרי הגלידה בימים אחרים (אחרי הכל, אם אוכלים בכל יום גלידה מה הטעם ב"יום גלידה"…). או  על ימים מותאמי תרבויות ומתאימים להם תפריט מגוון ומזין: יום אסיאתי– מכינים סושי, ירקות מוקפצים, דים סאם. יום צמחוני, יום טבעוני…

 לכל אחד יש תחליף :

פה היעד הוא לחפש את התחליפים הבריאים יותר של המוצרים האהובים עלינו מבלי לפגוע בטעם האהוב. אז אחרי סריקה מאסיבית של המדפים בסופר גילינו שלמרבית המזונות שאנחנו אוכלים יש כפילים בריאים יותר.

דוגמה ראשומה- שוקולד למריחה: ממרח שוקולד. יש נוטלה, השחר, שוקולד פרה למריחה של עלית, ושאר ממרחים. בטוח ניתן להבחין ביניהם מי "בריא יותר". עד שאבדוק, אני נשאר אם נוטלה….

נוטלה

דוגמא שנייה- גבינות/קוטג': גבינה לבנה של תנובה – עם נתרן ובלי נתרן. שימו לב להבדלים. בלי להבין יותר מדי מה אומר נתרן (רק אני יודע שהרבה זה לא טוב) – שימו לב להבדלים במספר: 230 מ"ג לעומת 45 מ"ג!

תנובה גבינה 2 תנובה גבינה

כנ"ל לגבי הקוטג' האהוב, אם כי בירידה של 60 מ"ג בלבד:

קוטג' 2

דוגמא שלישית- דגני בוקר: דגנים מסוג כריות עם 65.4 מ"ג נתרן ל-30 גר' (גודל קערה);  150 מ"ג בקורנפלקס-קלוגס' ; דליפקאן 120 מ"ג לקערה ו-65 מ"ג נתרן לקערה בדגנים של המותג שופרסל. (יש!! אני נשאר עם הכריות שלי!).

דגני  בוקר 3 דגני בוקר 1 דגני בוקר 2

מלח

האמת, אנחנו לא עושים עניין ממלח בבית. משתמשים בו לבישול בלבד ולא תופיע מלחייה אצלנו בשולחן. אני, אישית, לא יודע להבחין אם יש מספיק/ חסר מלח באוכל מסוים אז אין טעם לשאול אותי. למלח צדדים חיוביים רבים, אבל ידוע גם כי הרבה מלח לא בריא בכלל.  לכן, התחברתי לכל הקטע של הגבינה החדשה. מעיון במרכיבים, צץ לו הלוגו: "המצפן התזונתי" של תנובה. מסתבר שזה מהלך המשווק כבר שנה וחצי שעיקרו הוא הפחתה הדרגתית של מלח וסוכר ממוצריה. מבורך!

 

 

מלח

צרכנות נבונה

אחרי שנחשפתי לכמות הנתרן, תהיתי איך לא ראיתי את זה קודם? את האמת, כמה מאיתנו ממש מסתכלים על הרכיבים? ואם כן, האם אתה באמת מבינים מה רשום? אני לא כ"כ מבין… באמת שכדאי להתעכב עוד קצת בסופרמרקט ולהסתכל בצורה קצת יותר ביקורתית על נתונים אלו; להשוות בין מותגים;  להיות מודעים למניפולציות השיווקיות והפרסומיות שנועדו להטעות אותנו, הצרכנים, וללמוד להתעלם מהן. עלינו להכניס לבית פחות מוצרים משמינים, לא להכניס ג'אנק פוד ואוכל תעשייתי (בכלל! זה אפשרי מניסיון).

אז לקיץ בריא יותר, השתדלו לעשות שינוי קטנטן. והיי ככה לפחות תגיעו ל"חגי תשרי" עם גזרה חטובה! ועל הדרך, תוציאו לגיסתכם/חמותכם/בני דודים/אחים ואחיות את העיניים!!!

גיזרה

 

*גילוי נאות: הפוסט נכתב בשיתוף וידיעת תנובה

 

יואב כהן-מלמד- "תחתית החבית"
לא, עוד לא הגעתי אליה…כנראה שיש עוד…

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s