לא כל יום פורים?! אצלנו דווקא כן! משמעות תחפושות בקרב ילדים

אצלנו בבית, יום ללא תחפושת חדשה הוא יום מבוזבז. שאלתי את עצמי ואת הילדים מה משמעות התחפושת בעיניהם. הקליקו "המשך" לתוצאות.

20140313_170424

נועם ואיתי אוהבים להתחפש. נקודה. יש לנו בבית ארגזים מלאים בתחפושות בהשיגם ידם של הילדים. הם מוציאים, מתחפשים וישר מתחיל משחקי דמיון מפותחים. שאלתי את עצמי את השאלה הזו לא מעט לאחרונה משום, שכאמור, כל יום מחליפים תחפושת. מי שבעיקר מתחפש הוא איתי. איתי אוהב מ א ו ד להתחפש. ממש על בסיס יומיומי. הוא יכול להיות פיראט ולמחרת רופא, סמי הכבאי ועוד. אין ספק שלילד יש דמיון מפותח. מאז היותו תינוק הוא בקושי מתעסק עם צעצועים אלא יותר בחפצים. הוא מוצא להם שימושים מוזרים לפעמים. כמו למשל, אקדח (לא בבית ספרנו אלא אצל חברים) והוא מיד הפך את זה לצינור של סמי הכבאי, כמובן. במקרה אחר, כלי עבודה הפכו לכלים של רופא (אל תנסו את זה בבית!). כמובן שחובה עלינו להשתתף במשחק וזה כל הכיף! אם אנחנו כבאים אז ישנה "שריפה!, שריפה!" שצריך לכבות ומהר. אם אנחנו פיראטים אנחנו נלחמים בספינות אחרות. אין כמו משפחקי דמיון כדי לחזור לילדות קצת. אבל מה זה אומר על הילד? חיפשתי ודשתי באינטרנט ומצאתי כמה תשובות:

משמעות התחפושת

1. תחפושות יכולות להיות דרך להגשים פנטזיות כמוסות, או להתנסות בזהויות אחרות: להיכנס לתפקיד ודמות לבדוק אותן. בנים יעדיפו לרוב תחפושות שמשדרות כוח או מאפשרות ביטוי של תוקפנות: סופרמן ושאר גיבורי העל, קאובוי… ההזדהות עם דמויות המשדרות עוצמה היא חוויה חיונית ומרכזית בחיי הילד. יש בכך משום פיצוי לתחושות קושי ונחיתות יחסית למבוגרים. בנות מעדיפות פעמים רבות תחפושות שמבטאות משאלה להיות מלכה או נסיכה גם כאן התחפושת מבטאת משאלה להיות בעלת כוח ונערצת על ידי אחרים, אלא שבנות מוצאות זאת באמצעות הסתמכות על יופי חיצוני. הבחירה בחיות למשל, תעיד גם היא על משאלה, להיות חזק ומלכותי כמו האריה, להיות מהיר וזריז כמו פנתר, או רך ומתפנק כמו חתול. יהיו שיבקשו תחפושות מפחידות, שוב, כדרך לפצות על פחדים ותחושת פגיעות. אין זו דווקא דעתי האישית (אין לי בנות בינתיים) אלא מקריאה, כאן וגם כאן.

רו

סמי הכבאי

נועם אישה

2. פיצוי על אופי: אם הנקודה הראשונה דיברה על כמיהה ופנטיזיה- נקודה זו מדברת על הצורך לפצות על אופי ותכונות של הילד. אם הילד ביישן ולא מרגיש בנוח במקומות ציבוריים, אבל בוחר בתחפושות של גיבורי-על, ל הנראה הביישנות שלו מפריעה לו. הגלימה של גיבור-על או הכתר של הנסיכה מעניקים אומץ.יחד עם זאת, אם ילד שקט גם בפורים בוחר תחפושת של דמות שקטה ושקולה כדוגמת קוסם או מדען, כנראה שהביישנות שלו לא מפריעים לו. הילד הזה לא חש צורך להיות במרכז העניינים, והתחפושת שלו לא באה להסתיר את צדדיו החלשים. להפך, להדגיש את צדדיו החזקים: יסודיות, רוגע, שקדנות.

גיבור על 1

גיבור על 2

3. "סובלימציה", עידון: לנווט את האנרגיה הפנימית הרבה לתוך אפיק מקובל. בנוסף, כאשר הילד מתחפש לליצן, לגיטימי להתנהג כמו ליצן. כלומר הילד מחפש הזדמנות לתת לאנרגיה שלו לפרוץ. אבל לא פעם ילדים אנרגטיים בוחרים דווקא בתחפושות של דמויות ממושמעות. לרוב זה קורה לילדים שסובלים מנזיפות רבות. עבור הילדים האלה פורים זו הזדמנות נדירה להרגיש פתאום חלק מהאנשים שקובעים את הכללים.

איתי ליצן

נועם ליצן

רופא

4. בריחה משגרת היום-יום המשעממת: ילדים כאלה בוחרים תחפושות של קאובויים, אבירים, פיראטים וכו'. החיים הרגילים נראים לילדים האלה משעממים מדי והתחפושת עוזרת להם לעבור לעולם הקסום של הרפתקאות ותעלומות שחסרות כל כך בגן ובבית הספר.

פיראט

בדווים

נועם דוס

5. שליטה: בחירה במפלצות, נראית מפחידה מצד ההורים משום שהם חוששים כי הדבר מצביע על נטייה לאלימות מצד הילד. דווקא תחפושות מפחידות עוזרות לילדים לחוש את השליטה בכוח, להפוך את האלימות למשחק ולנצח את הפחדים.

דרקולה

6. "להיות גדול כמו אבא ואמא": ולעבוד. כאן מדובר בתחפושות של מקצועות: עובד משאית זבל, למשל. תראו כמה הוא התעייף מלעבוד במשאית זבל. לא יזיק להם להבין איך אנחנו מרגישים אחרי 20:00 בערב…

איש משאית זבל

משאית זבל

7."לא רוצה להיות כמו כולם": אלה הילדים שדווקא שונאים את התחפושות הפופולאריות. התחפושת שלהם הנם מושקעת ולא רגילה. לילדים האלה יש אישיות חזקה ומעניינת, וגם דמיון מפותח.

נועם פינוקיו

פינוקיו

20140313_170424

מאוד חשוב "לזרום" עם הילד, גם אם זה קורה בפעם המיליון. בנוסף לא לחשוש כשזה קורה במהלך השבוע והילד רוצה ללכת לגן בתחפושת גם כשלא פורים היום. למזלנו, הגן של איתי מאפשר זאת מאוד (או שמא מעודד?). לעיתים תכופות, איתי מגיע כילד אחר. ביום שהוא סמי הכבאי או מסי למשל, נסו לקרוא לו איתי, נראה אתכם. "אני מסי/סמי הכבאי! לא איתי!".

מסי

סמי הכבאי חולצה

מסקנות אישיות:

אין. אני לא יודע איך לנתח את הילדים שלי לאור מה שכתבתי. כנראה שמהכל.
האופי השונה שלהם בא לידי ביטוי בתדירות ובאופי התחפושת.
איתי- מחליף דמות לפחות פעם ביום. הדמויות בד"כ סולידיות (סמי הכבאי, רופא, דמויות מסיפורי ילדים…).
נועם- מתחפש בתדירות נמוכה יותר אבל כשזה קורה- הדמויות לא קונבנציונאליות (ערפד, דוס, אישה מלאך, פינוקיו…).
האמת? מה זה משנה. זה כיף וזה מהנה וזה מה שהכי חשוב!

אז יאללה, תוציאו את התחפושות מהבוידעם, תנערו את האבק ותחזרו קצת לילדות. חומר למחשבה ולמשחק לחופשת הקיץ המתקרבת אלינו בעוד מספר ימים.


וגם שנתיים אחרי זה ממשיך וממשיך:

7 מחשבות על “לא כל יום פורים?! אצלנו דווקא כן! משמעות תחפושות בקרב ילדים

  1. פינגבק: ישועה להורה המזיע – סדרת כתבות לפעילויות בחופש בגדול | תחתית החבית

  2. חמוד!
    בדיוק אמרתי לאישתי שחייבים לעודד את היצירתיות של הילדים.
    נראית דרך מגניבה

  3. פינגבק: להיות שוב הילד של אבא שלי | תחתית החבית

  4. פינגבק: גיבור על שלי בן 4 | תחתית החבית

  5. פינגבק: איתי בן 5 | תחתית החבית

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s